4/07/2014

Avant-garde, elit, fütürizm, grafik sanat, tanıtım

Grafik : April Greiman
Graphics and visual communication are prone to be influenced by elites and art movements. This paper suggests that the needs of the elites naturally drive them to maximize the symbolic effectiveness of ideologically-oriented communication tools. This leads them to question the ability of avant-garde artists to meet those needs. Based on the hypothesis of an homology between the political and the artistic fields, this paper addresses two main questions: can avant-garde artists function in an elitist fashion? Does being part of the elite drive individuals to invest in avant-garde artists or, rather, does the fact of investing in avant-garde artists constitute the elite itself, in what would appear like a reversal between symbolic attributions?
 In most works, graphic production serves an idea, a message, a concept remaining subjected to external demand. The designer is being held hostage between a demand which is actually an order and art practices meant to give an answer, while meeting a personal or collective application. Graphics in common with fashion is that short-lived products have an expiration date speed that meets the consecration pretentions and desire of the producer, too much of a hurry to become notorious. Center stage on this, visible surface and publicized part of the graphic designed field, one of the driving feature is the style. This vague term can appoint a signature, identifying marker that gives the link between design production and its author, or can cover up an academicism only resulting in interchangeable products with very short life span that will be used as criteria for the sponsors often more worried about trends than the relevance of the artistic forms.

Like the artists of the beginning of this century, Aleksandr Rodchenko and Piet Zwart maximizing the first available resources of photo-montage, April Greiman undertook the new domain of creating digital art - possible through the new generation of computers. The style "April Greiman" was a groundbreaking work followed by many artists. Neville Brody, English designer worked in London for the magazine 'The Face' becoming its producer between 1981 and 1986, his art equally revealing this 'style' issue. However the real question is the performative character, the imposition force of the producer when meeting the challenge to impose a practice and specific forms at a given historical moment and succeeding to build through a magical act, a mythology of demiurge artist producing unique and essential forms - these issues align with those linked to contemporary artistic production in general. Original article from Vivien Philizot
Neville Brody : "The FAce"
Grafik : Neville Brody
  
Les avant-gardes et leur relation avec le pouvoir dans le champ du graphisme et de la typographie
Le graphisme, à la fois outil de communication et pratique artistique, est un objet d’étude dont les rapports avec le pouvoir sont aussi complexes qu’ambigus. Il s’agit donc de présenter certains aspects éthiques et politiques qui sous-tendent la création graphique contemporaine ; dans un premier temps d’un point de vue historique, puis d’un point de vue sociologique à partir de la figure du graphiste-auteur. Si l’avant-garde historique est marquée par une volonté de démarcation par rapport à une pratique dite traditionnelle – ce dont témoignent les  productions graphiques et les choix typographiques d’un Jan Tschichold ou d’un Kurt Schwitters – la  naissance du graphisme moderne est surtout liée à l’avènement de la communication de masse ; c’est-à-dire au renouveau des modes de communication et de la publicité qui mettent désormais le graphiste ou le typographe au service d’une idéologie. Pour mettre au jour la question de l’engagement politique et du rapport au pouvoir du graphiste aujourd’hui, on analysera les modalités des rapports entre graphiste et commanditaire. Si le distinguo entre graphiste « producteur» et graphiste-auteur se mesure justement dans le rapport à la commande et au pouvoir, la question conjoncturelle du « style » et de l’imposition de formes spécifiques par une élite rejoint, quant à elle, les problématiques générales de l’art contemporain.
Dans la plupart des commandes, la production graphique est au service d’une idée, d’un message, d’un concept tout en restant subordonnée à une demande extérieure indépendante. Le graphiste est pris en otage entre la demande, qui est en fait une commande, et une pratique plastique censée y apporter une réponse, tout en satisfaisant une exigence personnelle ou collective. Le graphisme a ceci de commun avec la mode que les produits à durée de vie limitée accusent une péremption dont la rapidité est à la mesure des prétentions et du désir de consécration de producteurs trop pressés de passer à la postérité. Sur le devant de cette scène, partie visible et (relativement) médiatisée du champ du graphisme, un des facteurs essentiels est ce que l’on appelle le style. Ce terme vague qui peut désigner une signature, un marqueur identifiant permettant de relier une production plastique à son producteur, et qui peut aussi dissimuler un académisme ne débouchant que sur des produits interchangeables à très courte durée de vie, sert de critère discriminant dans les choix que feront des commanditaires souvent plus soucieux de la tendance que de la pertinence de formes choisies.
À l’instar des artistes du début du siècle comme Aleksandr Rodchenko et Piet Zwart exploitant au maximum les ressources des tout premiers procédés de photomontage, April Greiman investit dans les années 1980 le domaine naissant de la création numérique – rendue possible par les premiers ordinateurs. Le « style » d’April Greiman a fait école, au point d’avoir été suivi très rapidement par un ensemble de graphistes. Le travail de Neville Brody, graphiste anglais travaillant à Londres, pour le journal The face dont il fut le directeur artistique de 1981 à 1986 est tout aussi révélateur de cette question du « style ». Cependant, la vraie question est celle du caractère performatif, de la force d’imposition du producteur réussissant à imposer une pratique et des formes spécifiques à un moment donné de l’histoire et parvenant à construire, par un acte magique, une mythologie de l’auteur démiurge produisant des formes uniques et indispensables – ces questions rejoignent celles qui sont liées à la production artistique contemporaine en général.
Alexandr Rodchenko

4/03/2014

Orta Asya'da anklavlar - Satranç tahtası - Etnik sadakat - Hukuki soyutlama - Rusça etkisi

- The post-imperial chessboard
THE school in Ak-Sai, a windy village near the border between the modern republics of Kyrgyzstan and Tajikistan, once served a multi-ethnic community in a multi-ethnic empire. These days the students are all Kyrgyz schoolchildren. But the schoolhouse also serves as a half-secret barracks for a company of Kyrgyz special forces. There is an apricot orchard outside which is patrolled by Tajik conscripts. Both Kyrgyzstan and Tajikistan say Ak-Sai is theirs. When the Fergana valley was part of the USSR, it didn't matter so much where the borders divided the constituent Soviet Socialist Republics. The varied ethnic groups did not intermarry much, but they co-operated to share limited farmland and water, relying on Soviet officials as a common arbiter when disagreements arose.
Over the 22 years since the fall of the Soviet Union, the foundations for that co-operation have eroded, while the population has grown. Only about half of the meandering border between Kyrgyzstan and Tajikistan has been delimited clearly, and most of that is high in the mountains, where territory is less precious. Arguments over land use embroil the residents of the disputed areas, often along ethnic lines, as well as the officials in their capitals. As the post-Soviet sovereign states grow more confident, each sends more border guards into the Fergana valley. Some of them are not posted to man borders in the usual sense, but instead patrol what are called “chessboard” villages, where ethnicity determines citizenship. Very often, ethnicity is all that compels the loyalty of the young soldiers stationed there. When tensions rise, politicians in distant capitals thump their chests and send more soldiers.  All this bodes poorly for future generations, according to Madeleine Reeves, an anthropologist at the University of Manchester. The militarisation of the valley “sends a message to children that this is a region where they should be fearful of their neighbours only metres away”, she says. The sense of “us-versus-them” is especially strong among the young.
A short drive downstream from Ak-Sai, in a chessboard village that the Kyrgyz call Kok-Tash and the Tajiks call Somonion, villagers of both persuasions agree that the answer is a clear and fortified border. But the delimitation process is “deadlocked”, says Kyrgyzstan's deputy prime minister, Tokun Mamytov, in part because the two sides make their appeals to conflicting historical maps. Eager to maintain its influence in the region, Russia has promised over a billion dollars’ worth of weaponry to the two countries this year. In exchange, it will expect the right to keep military bases of its own in both. Memories of ethnic violence are still fresh in the Fergana. In 2010 mobs killed more than 400 people in southern Kyrgyzstan. Civilians seized guns and armoured vehicles from poorly trained troops, many of whom, like the local police, sympathised with those of their own ethnicity and often took sides accordingly. Even without Russia’s newest weapons delivery, there are plenty of guns floating around the Fergana valley, and there are plenty of men in uniform who will choose ethnic loyalties over legalistic abstractions. 

http://www.economist.com/blogs/banyan/2014/04/enclaves-central-asia 
Babur born in Fergana Valley
Enclaves en Asie Centrale - L'échiquier post-impérial
Dans le village venteux d'Ak-Sai près de la frontière entre les nouvelles républiques du Tadjikistan et du Kirghizistan, l'école servait une communauté multi- ethnique dans un empire multi ethnique. De nos jours les élèves sont tous des enfants Kirghizes et la moitié des bâtiments de l'école abrite une compagnie pseudo-secrète de forces spéciales Kirghizes. dehors un jardin d'abricotiers est surveillé par une patrouille de militaires Tadjiks. Le Tadjikistan et le Kirghizstan affirme que le village d'Ak-Sai leur appartient. Quand l'URSS occupait la vallée de Fergana, le marquage de la frontière n'était pas très important puisqu'il établissait une démarcation entre deux Républiques Soviétiques Socialistes. Les différents groupes ethniques ne se mariaient pas entre eux mais coopéraient  pour la part des terres agricoles et de l'eau en comptant sur les fonctionnaires russes pour arbitrer les désaccords.
22 ans après la chute de l'Union Soviétique, les fondations de cette coopération s'érodaient à mesure que la population augmentait. Seule une moitié de la frontière entre le Tadjikistan et le Kirghizstan a été clairement délimitée, dont la plus grande partie se situe dans les montagnes où les terres sont moins recherchées. Les altercations à propos de l'utilisation des terres entraînent des désaccords entre les résidents des différentes parcelles, souvent de filiation ethnique commune, tout comme entre les fonctionnaires des pays respectifs. Les Etats souverains post soviétiques plus audacieux envoient des troupes à la frontière dans la vallée de Fergana. Certains de ces militaires font simplement office de douaniers alors que d'autres patrouillent dans des villages qu'on appelle les 'échiquiers" où c'est l'ethnicité qui détermine la citoyenneté. C'est très souvent l'ethnicité est la seule contrainte de loyauté des jeunes soldats stationnés là-bas. Lorsque les tensions apparaissent les politiciens des capitales distantes bombent le torse et envoient l'armée. Tout ceci est de mauvaise augure pour les générations futures selon Madeleine Reeves, anthropologue à l'Université de Manchester ; la militarisation de la vallée envoie ce message aux jeunes qui leur montre que dans cette région on doit craindre ses plus proches voisins. La tension de 'nous' contre 'eux' est surtout palpable chez les jeunes.
Pas très loin en aval de Ak-Sai, dans un village 'échiquier' que les Kirghizes appellent Kok-Tash et les Tadjiks Somonio, les habitants des deux sensibilités politiques s'entendent pour la construction d'une frontière nette et fortifiée en réponse aux problèmes. Mais la mise en oeuvre de cette démarcation est une impasse selon le premier ministre du Kirghizstan en partie parce que les deux camps font systématiquement appel à des conflits ancestraux. Soucieuse de maintenir son influence dans la région, la Russie promet aux deux pays des armes d'une valeur de plus d'un milliard de dollars. En échange, elle obtient le droit de maintenir ses bases militaires dans les deux pays. Les souvenirs de violence ethnique sont vifs dans la vallée de Fergana ; en 2010, les clans ont tué plus de 400 personnes dans le sud du Kirghizstan. Les civils ont volé des armes à feu et des véhicules militaires à des troupes mal formées. Nombre d'entre eux, telle la police locale, sympathise avec les gens de leurs ethnies pour se ranger à leurs côtés. Même sans la livraison des armes russes, il y a assez d'armes dans la vallée de Fergana qui abrite de nombreux hommes en uniforme qui défendent les liens ethniques au détriment d'abstractions d'ordre légal.

3/31/2014

Orta Asya Göçmenler - Türkiye'de ve Rusya'da Siyaset: karşılaştırma - Gülen hareketi, Pan-Türkizm gruplar, sovyetler birliği'nin parçalanması - göç, tehcir sonuçları

How might moving abroad for work influence your political ideas and ideals? How might migrating from Central Asia to Turkey or Russia in particular, change a person’s ideas about political leadership, nationalism or religion? This January, a group of distinguished scholars, activists and migrants met in Istanbul to find answers. Russia and Turkey are popular destinations for citizens of the ex-Soviet Central Asian republics; as elsewhere, migration figures are hotly debated. It is clear however that several million Central Asians temporarily or permanently settle in Russia, while Turkey is sought out by a few hundred thousand. It is not only the critical mass of mobile people that makes the comparison of Turkey and Russia compelling. As successors to empires, both claim a long history of engagement with Central Asia and different kinds of ‘brotherhood’ – ‘Turkic’ or ‘Soviet’. Both countries recently shifted from being regions ‘exporting’ workers to ‘importing’ them. Each has recently enjoyed an economic upswing and developed increasingly muscular nationalism. At the same time, Russia and Turkey steer very different political courses, for example in relation to political Islam. The so-called ‘migration problem’ also plays a very different role in public: the 2013 Moscow mayoral election saw candidates across the political spectrum instrumentalizing the issue, fostering much xenophobia in the Russian press. What do Central Asians living in Turkey and Russia make of all this? Have their experiences abroad made people change their ideas about freedom, styles of political leadership or relations between religion and State? At some level, migration is likely to be a politicizing experience, because it allows you to compare what you know with another way of doing politics. Newcomers might find a new kind of police to admire or fear, a different way of accessing health-care or finding a job. Central Asians might suddenly find it necessary to struggle for rights, or find it more opportune to keep a low profile. From bases in Turkey, religious organizations such as the Gülen movement, but also Pan-Turkic sensibilities strongly influence interactions in Central Asia. Foreign workers in both states face murky, fast-changing and “Catch 22”-type regulations that make it very hard to feel safe as a ‘legal’ resident. New cultural practices are being hatched by mass migration: Tajiks attending their father’s funeral service via Skype, middle-class Turks referring to stereotyped hierarchies of prestige and price in choosing between Turkmen and Moldovan home-helps. While such painful phenomena are part of new mass movements, it is not true that labour migration was unknown before the collapse of the Soviet Union: by 1989 there were already a quarter of a million Central Asians living in Russia. Central Asians living in late-Soviet Russia tell very polarized stories about their experiences: some remember comfort, rule of law and full acceptance by fellow Soviet citizens, while others tell tales of discrimination and corruption. A hundred years earlier, Central Asians could sometimes successfully call on the Ottoman sultan (in the role of caliph) for protection. But the Ottoman state also tried to stop poorer Central Asians from attempting the hajj because they feared the costs of supporting them, if they became destitute.

Nowadays there is also palpable absence of solidarity between migrant organizations of different ethnic groups. Here scholars and others could certainly put their networks to use in helping such organizations bridge political divides and work more effectively against exploitation, and prevent them from being treated like third class citizens of the world. Although the migration topic is widely discussed in Central Asia, we found little is known of how relocation affects Central Asians’ political ideas and activities. İn the future, will we see political parties that specialize in catering to migrants and their families in Central Asia, as they do in the Caribbean? Or will we see the establishment of ‘diaspora ministries’, as in Armenia and Georgia?  by Jeanne Féaux de La Croix
http://cesmi.info/wp/?p=921
Etude comparative de l'expérience des migrants d'Asie Centrale face aux politiques de la Turquie et de la Russie.
Se rendre à l'étranger pour le travail a-t-il une influence sur les idéaux et idéologies politiques ?  Comment les personnes migrant  d'Asie Centrale vers la Turquie et la Russie changent-elles d'avis sur la politique, le nationalisme ou la religion ? En janvier 2013 un groupe d'éminents experts, d'activistes et de migrants se sont rencontrés à Istanbul pour débattre sur ce thème et trouver des réponses. La Russie et la Turquie sont des destinations populaires pour les citoyens des ex-Républiques d'Asie Centrale ; comme ailleurs les données sur les migrations nourrissent chaudement les débats. On voit que la Russie accueille quelques millions de migrants d'Asie Centrale et quelques centaines de milliers en Turquie. Ce n'est pas seulement l'ampleur inquiétante de la population migrante qui rend la comparaison entre la Turquie et la Russie pertinente. En tant que successeurs d'empires, ces deux pays possèdent une histoire d'engagements séculaires en Asie Centrale par le biais de confréries, 'Turkic' ou 'Soviet', sont récemment passées de régions qui exportent les travailleurs à régions qui importent. Chacun de ces deux pays ont bénéficié d'un regain économique et développé  un nationalisme musclé grandissant. La Russie et la Turquie ne possèdent  pas les mêmes approches politiques, par exemple en matière de relation entre religion musulmane et politique. La question répandue du problème migratoire joue également un rôle très différent en public : au cours des élections municipales de Moscou en 2013 on a vu des candidats, toutes formations politiques confondues, instrumentaliser la question encourageant la xénophobie dans la presse Russe. Quelles sont les réactions des populations d'Asie Centrale vivant en Turquie et en Russie face à ça ? Leurs vies de migrant vivant à l'étranger a-t-elle changé leur manière de concevoir la liberté, les différents systèmes de gouvernance, les relations entre la religion et l'Etat ? D'une certaine manière, le fait de migrer donne une expérience qui permet de comparer les approches politiques d'avec le pays d'origine. Les nouveaux arrivants sont confrontés à une police différente qu'on admire ou que l'on craint, un nouvel accès à la protection de la santé ou de nouveaux  moyens pour trouver du travail. Du coup les populations d'Asie Centrale peuvent soit recourir aux droits humains, soit préférer rester discrets. Depuis la Turquie, des organisations religieuses tels que le mouvement Gülen ou des groupes plus vigoureux de sensibilité 'pan-Türk' influencent fortement les interactions en Asie Centrale. Quoiqu'il en soit les travailleurs étrangers dans les deux pays affrontent un avenir sombre et incertain, des changements rapides et des règlements dignes de Catch-22 qui rendent difficile le fait de se sentir en sécurité en tant que résident 'légal'. Des pratiques culturelle nouvelles voient le jour : les Tadjiks se rendent aux funérailles de leurs parents via Skype, pour les turcs de classe moyenne, avoir une aide ménagère d'origine Turkmen ou Moldave est une signe de prestige qui renvoie à l'échelle hiérarchique. Ces phénomènes actuels accompagnent ces nouvelles exodes populaires existaient avant l'effondrement de l'Union Soviétique : en 1989 déjà un quart de millions d'habitants étaient d'origine d'Asie Centrale et vivaient en Russie. Leurs expériences en Russie post-Soviétique sont souvent contradictoires : certains se rappellent le confort, l'état de droit et l'acceptation par les citoyens soviétiques alors que d'autres témoignent de discrimination et de corruption. Un siècle plus tôt les populations d'Asie Centrale pouvaient faire appel au Sultan Ottoman (dans son rôle de calife) avec succès pour chercher protection. Mais l'Etat Ottoman a également empêché les plus pauvres d'atteindre le pèlerinage Hajj à la Mecque par crainte d'avoir à en supporter les coûts.
De nos jours, il existe une absence palpable de solidarité entre les organisations de migrants et les différents groupes ethniques. Les experts pourraient tenir à la disposition des organisations concernées leurs réseaux pour les aider à résoudre les problèmes de division politique et d'exploitation par le travail ainsi que de leur rendre une dignité perdue puisqu'ils sont considérés comme un classe de rang inférieur. Bien que le problème de migration soit largement débattu en Asie Centrale, on trouve peu d'informations sur les conséquences de relocalisation des populations sur leur conception des idées et activités politiques. Verrons-nous dans le future des partis politiques 'spécialisés' dans la défense des droits des peuples d'Asie Centrales comme dans les Caraïbes ? Ou bien l'émergence, comme en Arménie et en Géorgie de 'ministères de la diaspora' ? by Jeanne Féaux de La Croix

3/24/2014

Yargı gücü, demokrasi ve halkın katılımı - Çağdaş sosyal çatışmalar : dünya çapında (kara para aklama, insan kaçakçılığı, organ mafyası) - Uluslararası Adalet

Judicial power, democracy and public participation
Studying the idea of participation, first explored by contemporary researchers and present in national or international legal norms and standards, will serve to further analysis of the options of action for judicial power to monitor public participation to public policies. The recognition of participation as crucial element of democracy concept  and the fact that it has to be a direct involvement  of the people in shaping governmental measures seem obvious. This enthusiasm for an active role of the people in producing laws and governmental policies is primarily because political representation has revealed itself as inadequate to express as closely as possible the will of the people and to achieve their interest. Yet it must be acknowledged that the ongoing ideological force of a person, who from passive actor of public action become an active agent as reflected by inclusion of new participating spaces, or by the requirement of public policies established and implemented with people's participation.
A quick glance on the theoretical evolution of the subject shows that researchers on democratic theory are redefining proceduralism (procedures system) more likely to face representativeness limitations. As the XXth century dawned democracy imposed itself like a socio-historical form of relation between the State and the people and two models of democracies struggle on the theoretical field dominance : representative democracy and participating democracy.  The establishment of deliberative political issues does not depend on the citizens collective action but on the institutionalization of the procedure and on the conditions of communicating. Procedural democracy thus involves the respect of social pluralism in a decentralized society. This willingness to incorporate the whole nation into monitoring mechanisms of governmental decisions can be found in XXIst century constitutional reforms as well as in UN documents. In 2004, French Constitution gave a new emphasis to the referendum : "Sovereignty belongs to the people exercised through the Nation representatives and by way of referendum." (Const. art. 3, followed by articles 11, 89 et 60). Similarly, in 1991 in Colombia the Constitution states being organized as a participative Republic (Art.1) with facilitating the participation of all as essential purposes to adequate decisions and to economic, administrative, social and cultural life of the Nation(Art.2). This right to participate freely in the formation, exercise and control of political power means quite simply to elect the government representatives (Art. 3), being part of elections, plebiscite, referendum, public consultations, and other forms of public participations; revoke the mandates of elected officials; create public inquiries for court proceedings to defend the Constitution and laws (Art. 40, 2, 4 and 6, 103, 104, and 105). And international documents include this participatory fervor. That is the case for instance of the Optional Protocol to the International Covenant on economic, social and cultural rights which shall enter into force in May 2013. It provides that the Committee on economic, social and cultural rights may examine communications submitted by individuals or groups of individuals (NGO's, Trade Unions) claiming to be victims of a violation of the Covenant. The high degree of interest for participating to public affairs management is contemporary: capitalistic economy globalization with the belief in the ability of the markets to regulate themselves as main features, a reinforcement of the deregulation of economic activities with suspension of social rights, erosion of sovereignty and the State capacity of decision, declining ability of the State to answer to contemporary social conflicts in increasingly global dimensions ( terrorism, narcotics trafficking, money laundering, environmental degradation, human and organ trafficking) while States remain within national territory boundaries.

Sueli Gandolfi Dallari, « Démocratie participative : le rôle du pouvoir judiciaire »,La Revue des droits de l’homme [En ligne], 3 | 2013, mis en ligne le 01 juin 2013, consulté le 24 mars 2014. URL : http://revdh.revues.org/429

Étudier la notion de participation tout d’abord adoptée par quelques chercheurs contemporains, et présente dans les normes juridiques nationales ou internationales, sera ainsi utile pour analyser les possibilités d’action laissées au pouvoir judiciaire pour contrôler la participation populaire dans les politiques publiques. La reconnaissance de la participation comme élément essentiel du concept de démocratie et le fait qu’elle exige la participation directe et personnelle du peuple à la formation des actes gouvernementaux semblent évidents. Cet enthousiasme pour l’intervention directe du peuple dans la production des lois et des politiques gouvernementales est dû, surtout, à la reconnaissance de ce que la représentation politique s’est révélée inadéquate pour exprimer fidèlement la volonté du peuple et pour réaliser leurs intérêts. Mais il faut reconnaître la force idéologique de la transformation de l’individu, qui d’objet de l’action publique se transforme en agent, reflété soit par l’inclusion des nouveaux espaces de participation, soit par l’exigence que les politiques publiques soient élaborées et mis en œuvre avec la participation du peuple.
Un survol rapide de l’évolution théorique du thème permet d’observer que les chercheurs sur la théorie démocratique sont en train de redéfinir un « procéduralisme », tout particulièrement pour faire face aux limitations de la représentativité. À l’aube du XXe siècle, il est clair que la démocratie s’impose comme une forme socio-historique de relation entre l’État et la société et que deux modèles de démocratie se disputent l’hégémonie théorico-pratique : la démocratie représentative et la démocratie participative. L’accomplissement d’une politique délibérative ne dépend pas de l’action collective des citoyens mais de l’institutionnalisation d’une procédure et de conditions de communication. La démocratie procédurale implique ainsi le respect du pluralisme social dans une société décentralisée. Ce désir d’incorporation de l’ensemble du peuple dans les mécanismes de contrôle des décisions gouvernementales peut être rencontré dans les réformes constitutionnelles du dernier quart du XXe siècle et à l’aurore du XXIe siècle, mais aussi dans les documents onusiens. La Constitution française, par exemple, en 2004, a donné une nouvelle emphase au referendum : « La souveraineté nationale appartient au peuple qui l’exerce par ses représentants et par la voie du référendum. » (Const. art. 3, suivi des articles 11, 89 et 60, qui l’organisent]. Dans la même vaine, la Constitution de la Colombie de 1991, affirme s’être organisé comme une République […] participative (art. 1), ses objectifs essentiels […] (étant)... de faciliter la participation de tous aux décisions qui leur correspondent et à la vie économique, administrative et culturelle de la Nation (art. 2). Ce droit de participer à la formation, à l’exercice et au contrôle du pouvoir politique signifie uniquement élire ses représentants (art. 3), faire partie des élections, plébiscite, referendum, consultation populaire et autres formes de participation populaire ; révoquer le mandat des élus ; former des « actions publiques » en justice pour défendre la Constitution et les lois (art. 40, 2, 4 et 6 et 103, 104 et 105). Et les documents internationaux reprennent cette ferveur participative. C’est le cas, par exemple, du Protocole facultatif au Pacte international relatif aux droits économiques, sociaux et culturels qui entrera en vigueur en mai 2013. Il prévoit que le Comité des droits économiques sociaux et culturels est compétent pour recevoir et examiner les « communications » déposées par des particuliers, des groupes de particuliers ou des organisations les représentant (ONG, syndicats…), qui se considèrent victimes d’une violation du Pacte. L' engouement pour la participation à la gestion des affaires publiques est contemporain : de la globalisation de l’économie capitaliste, dont les caractéristiques les plus marquantes comprennent le ré-avivement de la croyance dans les vertus autorégulatrices des mécanismes du marché ; d’un renforcement de la dérégulation des activités économiques avec destitution des droits sociaux ; d’une érosion de la souveraineté et de la capacité de décision de l’État, d’une diminution de la capacité de l’État à répondre aux conflits sociaux contemporains à une dimension de plus en plus globale (terrorisme, narcotrafic, blanchiment d’argent, dégradation environnementale, trafic de personnes ou d’organes), pendant que les États restent confinés aux limites du territoire national.

3/22/2014

Temel hak ve özgürlükler - uluslararası medeni sosyal ve kültürel haklar sözleşmesi - eğitim ve sosyal refah ; hükümetin rolü

Fundamental freedoms doctrine looking for social rights
To classify, divide, in groups, types : what could be more natural in an ordinary daily intellectual activity ? Classification is a common work for a legal expert including when specialized in the right of fundamental freedoms. Confronted with a constant enrichment of the rights, the legal expert understandable ambition is to classify, to list them in a laudable concern of clarification. Thus various typologies of Human Rights based on different criteria have been put forward. apart from the criticisms opposed to these classifications - any classification comprising naturally a degree of arbitrariness, and therefore can never fully be satisfying - it should be kept in mind that such a task even if routine, is never innocuous. Thus insidiously classifications between Human Rights lead to their hierarchical order allowing to distinguish essential rights to others that would be less important. The study of fundamental freedoms confirms this analysis. Human Rights various categorizations put forward will be immediately debated in discussions that imperceptibly lead to a hierarchical order of Human Rights. Concerning specifically the role assigned to the social rights in these classification, a clear line appears following doctrine expression media. Textbook writers retain the idea, for the vast majority, of a dichotomous presentation of Human Rights and maintain the binary version of the rights, while many articles purpose or incidental effect to address the issue of this dual acceptance of Human Rights. These two means of expression notwithstanding their approach differences, agree to say that social rights, for the fundamental freedoms a real legal subject. By outlining it can be argued that the representations of social rights on least exhaustive level benefits from the largest broadcasting. Textbooks indeed are weak on the social rights matter and more generally on the classifications effectiveness assuming that it is a non questionable acquired matter due to the educational purpose the writers have assigned. The dichotomous apprehension of Human Rights lead to first establish social rights in categories  and then implying their second rank characteristics.  
However beyond this clear consensus differences between authors emerge. First all of them don't maintain the same working position regarding Human Rights, diversity prompted by the emergence of social rights: in opposition to the criticism of possible dilution, normalization and thus weakening of Human Rights, positive analysis underlines the enrichment of Human Rights. A number of writers, while maintaining a binary analysis of the rights, show criticism about categorizations. Some of them underline the simplistic characteristics of the generational distinction of the rights to explain the gradual stratification of the Human Rights. Yet the difference is maintained just like the distinction from the internationalist doctrine on which it leans by opposing civil and political rights to economic and social rights. The relation to the State confirms the two-fold division of Human Rights between civil and political rights legally binding the State, in other words to protect the person from state arbitrary, and the economic, social and cultural rights required of the State, assuming it will intervene in order to guarantee education and social welfare. The role of the State also serves as basis of the rights division.

Tatiana Gründler, « Chapitre 3. La doctrine des libertés fondamentales à la recherche des droits sociaux », La Revue des droits de l’homme [En ligne], 1 | 2012, mis en ligne le 30 juin 2012, consulté le 21 mars 2014. URL : http://revdh.revues.org/122

Classer, diviser, en groupes, en "types" : quoi de plus naturel dans l’activité intellectuelle ordinaire ? L’activité de classification est une entreprise communément pratiquée par le juriste, y compris celui spécialisé dans le droit des libertés fondamentales. Confronté à un enrichissement constant des droits, le juriste a pour ambition compréhensible de les classer et de les répertorier, dans un souci louable de clarification. Aussi de nombreuses typologies des droits de l’Homme, fondées sur divers critères, ont-elles été proposées. Au-delà des critiques qui peuvent être opposées à ces classifications - toute classification comportant une part d’arbitraire et ne pouvant, dès lors, être pleinement satisfaisante - il convient de garder à l’esprit qu’une telle tâche, bien que courante, n’est jamais anodine. Ainsi, de manière sans doute insidieuse, les classifications opérées entre les droits de l’Homme conduisent à hiérarchiser ces droits, en permettant de distinguer ceux qui seraient essentiels de ceux qui le seraient moins. L’étude de la doctrine des libertés fondamentales confirme cette analyse. Diverses catégorisations de droits de l’Homme sont proposées, puis, immédiatement débattues et conduisent imperceptiblement à une hiérarchisation des droits de l’Homme. Concernant plus spécifiquement la place conférée aux droits sociaux dans ces classifications, une ligne de partage apparaît selon le media d’expression de la doctrine. Tandis que les auteurs de manuels retiennent, dans leur très grande majorité, une présentation dichotomique des droits de l’Homme et pérennisent ainsi la vision binaire des droits, nombre d’articles ont pour objet ou pour effet incident d’interroger l’acception duale des droits de l’Homme. Ces deux modes d’expression, par delà leurs différences d’approche, se rejoignent toutefois dans le fait que les droits sociaux ne sont pas, pour la doctrine des libertés fondamentales un objet juridique certain. En schématisant quelque peu le propos, on peut affirmer que c’est la présentation des droits sociaux la moins approfondie qui bénéficie de la plus large diffusion. Les manuels sont en effet assez indigents sur la question des droits sociaux et, plus généralement, sur la pertinence des classifications, partant de l’idée qu’il s’agit d’une chose acquise et non discutable, du moins, au regard de la prétention pédagogique que se sont assignée leurs auteurs. L’appréhension dichotomique des droits de l’Homme conduit, tout d’abord, à établir les droits sociaux en catégorie (A) et, ensuite, à en déduire leur caractère de droits de second rang (B).
Toutefois, au-delà de cet apparent consensus, des différences apparaissent entre les auteurs. D’abord, tous n’adoptent pas la même posture face à cette diversité des droits de l’Homme, diversité à laquelle contribue l’émergence des droits sociaux : à la critique portant sur le risque de dilution, de banalisation et donc d’affaiblissement des droits de l’Homme s’oppose l’analyse positive qui souligne l’enrichissement des droits de l’Homme. Un certain nombre d’auteurs, tout en conservant une analyse binaire des droits, se montrent critiques à l’égard de certaines catégorisations. D’aucuns soulignent ainsi le caractère simplificateur de la distinction générationnelle des droits pour relater la stratification progressive des droits de l’Homme. La différence est pourtant conservée tout comme la distinction issue de la doctrine internationaliste sur laquelle elle s’adosse opposant les droits civils et politiques aux droits économiques et sociaux. Le rapport à l’État confirmerait la bipartition des droits de l’Homme entre droits civils et politiques opposables à l’État, c’est-à-dire destinés à préserver l’individu de l’arbitraire étatique et les droits économiques, sociaux et culturels exigibles de l’État, donc supposant de celui-ci une intervention destinée à garantir l’éducation ou la sécurité sociale. Le rôle de l’État ou plus généralement le rôle des pouvoirs publics sert également d’assise à la division des droits.

3/21/2014

Yargı gücü : İnsan hakları yenileme - yeni anayasacılık - mali uygulamalar - temel haklar güvenliği - kamu yararı

Judiciary nowadays : Human Rights renewal and neo-constitutionalism
Current historical experience reveals an enhancement of law as an instrument of achievement of social peace internal to States as well as between contemporary States. Dissemination of human rights becomes an argument to create international organizations, or even for trade negotiations that witness the expansion of constitutionalism that not only establishes primarily rules of sociability but also works to their effective achievement and to the recognition of judiciary political role. It is clear that evolution towards necessary links between law and its enforcement has not been linear;  human rights discussions review during the Covenants of 1966 elaboration is an overwhelming evidence of the great obstacle to understanding interdependence of civil and political rights and economic, cultural and social rights. The time between (1950 onto 1976) initial idealization of unitary rights and the need to finally introduce them as two separated propositions onto their entry into force shows encountered difficulties. Yet this evolution became complete with the Declaration of Vienna adopted June 25th 1993 by the World Conference on Human Rights reaffirming :" all human rights are universal, indivisible, interdependent and interrelated ... It is the duty of States, regardless of their political, economic and cultural systems, to promote and protect all human rights and fundamental freedoms." and  "that democracy, development and respect for human rights and fundamental freedoms are interdependent and mutually reinforcing. Democracy is based on the freely expressed will of the people,  who determine their own political, economic, social and cultural system, and on their full involvement in all aspects of the life of society."(Art. 5 and 8) Therefore it is possible to state that according to this, human rights are a form of 'moral right' different of others in that they are rights of all persons living, of all times and of all situations : a human right is something no one can be deprived without severely offending justice. Human rights are intrinsic, essential, natural and inalienable to a person to invoke for any act or omission which violates of threats to violate their physical and mental integrity and dignity or which deprive from their physical, psychological, developmental or spiritual needs. The incorporation of the Declaration of 1948 text and the mechanisms provided by the 1966 Covenants resulted in the development of 'neo-constitutionalism' which led to oust the limits of juridical formalism to the extent that the affirmation of a personality on the ladder of values must be materially achieved. These political debates were transferred to the legal field. References to legal standards and to legality are a condition of the power legitimacy whether facing internal public opinion or international community.
Thus, neo-constitutionalism not only administer constituent power legitimacy but also seeks to ensure equitable social relations taking into account the great variability in financial conditions, cultural characteristics, ethic, juridical and social features of each people. Constitution is not only limited to urge the legislator to demonstrate public benefits, the common good, improvement of quality of life, based on vague guidelines as the concepts of justice, solidarity of law. Also it lays down in relative details the State objectives, the financial principle that maintain the lead of its achievement and the tasks of the State bodies. The Constitution provides a dense material content divided in values, principles, fundamental rights, directives for public authorities, etc, in such a way that it is difficult to identify a legal problem of moderate seriousness without referring to the constitutional text.  

Sueli Gandolfi Dallari, « Démocratie participative : le rôle du pouvoir judiciaire »,La Revue des droits de l’homme [En ligne], 3 | 2013, mis en ligne le 02 janvier 2014, consulté le 20 mars 2014. URL : http://revdh.revues.org/429
L’expérience historique actuelle donne à voir une revalorisation du droit comme instrument de conquête de la paix social interne aux États, mais aussi entre les États contemporains. La dissémination des droits humains comme argument pour la création des organisations internationales ou, même, pour les négociations commerciales est un symptôme de ce tableau, comme le sont également l’expansion d’un constitutionalisme qui, en plus d’établir les règles fondamentales de sociabilité, s’occupe aussi de leur réalisation effective, et de la reconnaissance du rôle politique du pouvoir judiciaire. Il est évident que l’évolution vers l’affirmation du lien nécessaire entre l’affirmation du droit et sa réalisation n’a pas été linéaire ; l’examen des discussions lors de l’élaboration des Pactes de 1966 sur les droits de l’homme est une preuve accablante des énormes obstacles à la compréhension de l’interdépendance des droits civils et politiques et de ceux économiques, culturels et sociaux. Le temps écoulé (de 1950 à 1976) entre l’idéalisation initiale de droits unitaires, le besoin de les présenter finalement en deux propositions séparées, et leur entrée en vigueur, suffit à comprendre les difficultés rencontrées. Mais l’évolution ne serait pas complète sans la Déclaration de Vienne, adopté le 25 juin 1993 par la Conférence mondiale sur les droits de l’homme, qui réaffirme que « tous les droits de l’Homme sont universels, indissociables, interdépendants et intimement liés. …. il est du devoir des États, quel qu’en soit le système politique, économique et culturel, de promouvoir et de protéger tous les droits de l’homme et toutes les libertés fondamentales » et que « la démocratie, le développement et le respect des droits de l’homme et des libertés fondamentales sont interdépendants et se renforcent mutuellement. La démocratie est fondée sur la volonté, librement exprimée, du peuple qui détermine le système politique, économique, social et culturel qui sera le sien et sur sa pleine participation à tous les aspects de la vie de la société. … » (Articles 5 et 8) Ainsi, il est possible d’affirmer que, dans cette conception, les droits humains sont une forme de « droit moral » différents des autres car ils sont des droits de toutes le personnes, par tous les temps et toutes les situations : un droit humain est une chose dont personne ne peut être dépossédé sans faire une sévère offense à la justice. Les droits Humains sont des attributs naturels, essentiels et inaliénables de la personne, que celle-ci peut opposer à n’importe quelle action ou omission qui offense ou menace d’offenser son intégrité physique et mentale et sa dignité, ou qui empêche la satisfaction de ses besoins essentiels, physiques, intellectuels, affectifs et spirituels ainsi que le libre développement de sa personnalité. L’incorporation du texte de la Déclaration de 1948 et des dispositifs prévus par les Pactes de 1966 a abouti au développement du « néo-constitutionalisme », qui a fini par évincer les limites du formalisme juridique dans la mesure où l’affirmation de la suprématie de la personne dans l’échelle des valeurs doit être matériellement réalisée.  Ces débats politiques ont été transférés dans le champ juridique. Les références aux normes juridiques et à la légalité sont une condition de légitimité du pouvoir, que ce soit face à l’opinion publique interne ou à la communauté internationale.
Ainsi, non seulement le néo-constitutionalisme s’occupe de la légitimité du pouvoir constituant mais il cherche aussi à garantir des relations sociales justes fondées sur la suprématie de la dignité de la personne, en tenant compte de l’extrême variabilité des conditions matérielles, des caractéristiques culturelles, des particularités éthiques, juridiques et sociales de chaque peuple. La Constitution ne se limite plus à « charger le législateur à rechercher l'intérêt public”, le “bien commun”, l’amélioration de la “qualité de vie”, fondée sur des directives aussi vagues que l’idée de “justice”, de “solidarité”, ou de “droit”. Elle définit dorénavant, avec plus ou moins de détail, les fins de l’État, les principes matériaux qui donnent le “la” de sa réalisation et des tâches des organes de l’État. La Constitution offre un dense contenu matériel décomposé en valeurs, principes, droits fondamentaux, directives pour les pouvoirs publiques, etc., de façon qu’il est difficile de concevoir un problème juridique d’une gravité même moyenne qui ne rencontre pas quelque orientation dans le texte constitutionnel.

3/19/2014

İnanma ve bilim - gazetede haberler bilim değildir - bağımsız yöneyler, kişisel deneyimler : bu bir gerçeklik değildir -

Belief and science - It has become quite common to assert the prominence of knowledge in contemporary western countries. On the economic front many public representatives affirm it is the engine of growth, while politicians acknowledge it as an essential lever for action even if they rarely explore it with as much ambition as they assert. On the social front, analysts of media report an unprecedented broadcast within the population, debating the breadth of the disrupted social patterns to expect, while sociologists believe in the outbreak of a expert-citizen society, reactivating the 'People's science' former utopia. It is indeed true that new communication technologies have generated an unprecedented increase in the flow of knowledge, so much improved its accessibility, and in many respects revolutionized the ways to broadcast and to use it. Nowadays it is everywhere and the concept of 'Knowledge Society' encounters a similar success as ten years ago 'Information Society'. Against this background, what obscure phenomenon might seem more anachronistic than belief, once we conceive it as antagonistic for knowledge ? How does it become possible to believe in a society where information has never before been so large and accessible ? We recognize the research theme of men of science concerns taking great care of the acceptance of their work. Bronner focuses on showing how our contemporary time paradoxically is conductive to beliefs, describing some modification of the mechanisms that diffuse rumours through the widespread use of Internet. Information is transmitted almost instantly free from oral proceedings constraints, allowing to rely on argumentations with cumulative impact particularly convincing to external eyes. We can find in the abandonment of sectarian beliefs components that explain how can people accept beliefs refuted by facts and evidences : instead of conceiving a system (of which incoherence out of line with reality would necessarily appear), people apportion the facts in a range of independent proposals each based on personal experiences (viewing their emotions as substantive evidence). Men of Science think about increasing difficulties (or at least felt this way) to make their voices with people with no prior knowledge and some researchers condemn creationist determination in France and the United States. The doctor A. Grimfeld suggests a number of strategies to improve the broadcast of medical scientific information, one is to create a system of labelling health dedicated websites while Michel de Pracontal, scientific journalist looks at his profession responsibilities in the evolution of some scientific controversies through examples like the dispute of climate change and the harmlessness of GMO's.
What leads people to believe in distorting stories ? Three crucial elements have an influential role : trust, evidence and belief. Trust is based upon a customary cognitive framework, through images more likely provocative combined to a simple vocabulary easily recognizable, a body of knowledge, standards and values referred to, which serves as examination of issues and introduces the 'evidence'. To definitive acceptance after finalization, factual denials of the contrary of the first statement alone is enough to show the evidence, to make believe. Doubts generated by contradictions stored in the memory can stall the level of certainty established by direct evidence but are very much likely to be eclipsed by trust. Thus belief is a combination of this trust and evidence. All this to say if scientists fail to find audible communication to all, mass media will carry out, as they already do, information broadcast margin knowledge, which can be used for less scrupulous purposes.

Maël Dieudonné, « « Croyance et connaissance », Raison présente, n°188 », Lectures [En ligne], Les comptes rendus, 2014, mis en ligne le 11 mars 2014, consulté le 19 mars 2014. URL : http://lectures.revues.org/13902
Il est devenu courant d'affirmer la prééminence de la connaissance dans les sociétés occidentales contemporaines. Sur le plan économique, nombre d'experts publics la présentent comme le moteur de la croissance future, tandis qu'hommes et femmes politiques la reconnaissent comme un levier d'action essentiel quoiqu'ils l'exploitent rarement avec autant d'ambition qu'ils l'affirment. Sur le plan social, les analystes médiatiques soulignent sa diffusion inédite au sein de la population, débattant de l'ampleur des bouleversements sociaux qu'il faut en attendre, tandis que des sociologues croient observer l'apparition d'une société de citoyens-experts, réactivant la vieille utopie de la science populaire. Il est certes vrai que les nouvelles technologies de communication ont entraîné une accélération sans précédent de la circulation de la connaissance, amélioré de beaucoup son accessibilité, et à de nombreux égards révolutionné les manières de la produire et de l'utiliser. On peut désormais la reconnaître partout, et la notion de « société de la connaissance » rencontre un succès similaire à celui dont avait bénéficié, une décennie avant elle, celle de « société de l'information ». Dans un tel contexte, quel phénomène pourrait paraître plus anachronique que la croyance, dès lors qu'on la conçoit comme antagoniste à la connaissance ? Comment est-il possible de croire dans une société où l'information n'a jamais été si nombreuse et si accessible ? On aura reconnu le thème de recherche sur les préoccupations d'hommes de sciences soucieux de la réception de leurs travaux. Bronner s'attache à montrer comment l'époque actuelle est paradoxalement très propice à la croyance, en décrivant certaines modifications apportées aux mécanismes de diffusion des rumeurs par la généralisation du recours à Internet. Les informations se propagent désormais quasi-instantanément, affranchies des contraintes de l'oralité, en leur permettant de s'appuyer sur des argumentations cumulatives particulièrement convaincantes aux yeux des profanes. On trouve dans l'abandon de croyances sectaires des éléments pour expliquer comment des individus peuvent maintenir leur adhésion à des croyances réfutées par les faits : c'est qu'au lieu de les considérer comme un système (dont l'incohérence et l'inadéquation avec la réalité leur apparaîtrait nécessairement), ils les morcellent en une série de propositions indépendantes et appuyées chacune sur leur expérience personnelle (percevant leurs émotions comme des preuves incontestables). Les hommes de science s'interrogent sur leurs difficultés croissantes (ou ressenties comme telles) à se faire entendre des profanes, et certains chercheurs dénoncent ainsi les menées créationnistes en France et aux États-Unis. Le médecin Alain Grimfeld propose différentes stratégies pour améliorer l'information scientifique en matière médicale comme un système de labellisation des sites Internet consacrés à la santé, tandis que Michel de Pracontal, journaliste scientifique, s'interroge sur la responsabilité de sa profession dans le développement de certaines controverses scientifiques à travers les exemples de la contestation de la réalité du changement climatique et de l'innocuité des OGM.
Qu'est-ce qui conduit les individus à accepter des croyances invraisemblables ? Trois éléments déterminants influent : la confiance, la preuve et la croyance. La confiance se base sur un cadre cognitif  habituel, au moyen d'images plus ou moins provocatrices et d'un vocabulaire facile aisément reconnaissable, un ensemble de connaissances, normes et valeurs auquel on se réfère, qui sert de mise en perspective et annonce la preuve. Pour la finalisation de l'acceptation de cette dernière, un démenti factuel du contraire de la proposition suffit en règle générale à faire admettre, à faire croire. Les doutes générés par les contradictions stockés dans la mémoire peuvent faire vaciller l'état de certitude établi par la preuve ; ainsi la croyance est l'amalgame de cette confiance et de la preuve. Autant dire que si les scientifiques ne réussissent pas à trouver une communication audible, les média se chargeront, ce qu'ils font déjà, de transmettre des informations, à la marge de la connaissance, pouvant servir des desseins plus ou moins scrupuleux.