12/06/2013

Kuzey Kafkasya - hukuki çoğulculuk - örfi hukuk Adat - İslam hukuku şeriat - hukuki ideoloji çoğulculuk içinde

The formative mechanism of legal pluralism in Northern Caucasus (Kabardino-Balkaria and Northern Ossetia)

The research carried focuses on the specific development of legal ideology and legal practice in two republics of Northern Caucasus which have a mixed– muslim and christian – population. It analyzes traditional – including legal – social institutions based on customary law and religion. Specific attention is devoted to the coexistence of adat, sharia and the so-called official or State law as well as to the legal mediation of conflicts. The idea of a particular forms of local right renewal has been enhanced through the leaders of a movement concerning ‘a national idea and evolution’ conception in Northern Ossetia. Therefore in 1998, durring the Third Congress of Ossetian people a Commission of dissemination and promotion of national customs and culture and a Committee on legal affairs were created. Nowadays ideology, rituals and legal standards of Islam are being reborn in all Northern Caucasus Republics. Most of the North Ossetia people formally practices orthodoxy but in effect belong to the « pagans ». In these terms we can speak of the formation of a northern Caucasian legal pluralism ideology variant based on using Soviet standards, Adat and Sharia standards within a unique legal framework. A legal symbiosis and  adaptation mutual  renewal between local legal standards and Soviet legal standards integrated in a unique social and cultural environment has allowed different types of laws to acquire a peculiar content other than their own, specific functions and an effective role in the society.  Irina L. Babitch

Le mécanisme de formation du pluralisme juridique dans le Caucase du Nord (Kabardino-Balkarie et Ossétie du Nord)
La recherche est consacrée à la spécificité des processus de formation de l’idéologie juridique et de la pratique juridique dans deux républiques du Nord Caucase ayant une population mixte – musulmane et chrétienne. Elle analyse les institutions sociales traditionnelles – y compris juridiques – fondées sur le droit coutumier et sur la religion. L’attention particulière est attirée sur la coexistence de l’adat, la charia et de droit dit officiel, droit d’Etat, aussi bien qu’à la médiation juridique des conflits. L’idée de la renaissance de certaines formes de droit local a été développée par les leaders d’un mouvement dans le cadre de la conception « d’une idée nationale et du développement national » de l’Ossétie. C’est ainsi qu’ont été créées en 1998 au Troisième Congrès du peuple ossète une Commission de diffusion des coutumes et de la culture nationale et une Commission Juridique. A l’heure actuelle l’idéologie, les rites et les normes juridiques de l’Islam ont commencé à renaître dans toutes les républiques du Nord Caucase. La majeure partie de la population d’Ossétie du Nord pratique l’orthodoxie de façon formelle mais appartient en réalité aux « païens ». On peut parler de la formation de l’une des variantes de l’idéologie nord-caucasienne du pluralisme juridique, qui repose sur l’utilisation des normes soviétiques, des normes d’adat et de normes de charia dans le cadre d’un champ juridique unique. La naissance d’une symbiose juridique, d’une adaptation juridique réciproque entre les normes juridiques locales et les normes du droit soviétique dans un milieu socio-culturel unique a permis aux différents types de droit d’acquérir un contenu autre que leur contenu propre, des fonctions spécifiques, un rôle dans la société. Irina L. Babitch

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