11/18/2013

Orta Asya : göçebe, çobanlar – hayvancılık, yün, ata bilgi - Yenileştirme

Pastoralism in High Asia: the nomadic rationale in the grip of modernization.
In recent years a growing attention is given to pastoralism research and practice. Two reasons are mainly responsible : First, the growing awareness of the importance of rangelands and pastures in the framework of global and climatic change. Second, the different forms of external interventions in the pastoral realm that have significantly changed the degrees of freedom and have contributed to a shrinking space for pastoral communities. In postcommunist Mongolia, being a herder means not only possessing herds and applying ancestral knowledge, but also adapting to the new demands of the marketplace. Today this activity requires a system of reciprocity among herders and families, the employment of services specifically designated for herders, budget management, and the sale of livestock products. These activities require the close involvement of family members. Working from detailed information provided by a herding family, this study demonstrates various socioeconomic aspects of herding in Mongolia today.

This article considers social and economic aspects of the uses of wool and hair derived from domestic animals (sheep, goats, cows, yaks or crossbreeds, horses and camels) amongst the Kazakh population living in the western-most Mongolian province, Bayan-Ölgii. This province is mainly populated by Kazakhs, who form the country’s largest minority and are concentrated in the western provinces. The article begins by contextualising Kazakh households’ economic and domestic practices in the context of the recent past. It briefly outlines the framework for economic activity during the period leading up to the dissolution of the Soviet Union. It goes on to look at domestic uses of wool and hair today, and the social life around such uses and production routines in a small village in Bayan-Ölgii. The article thus explores how the uses of wool and hair from domestic animals are practices which reflect the economic and social situation of the household as well as wider societal processes.
Le pastoralisme en Haute-Asie : la raison nomade dans l'étau des modernisations
Ces dernières années, un intérêt croissant a été accordé aux pratiques pastorales et à la recherche sur ce domaine. Deux raisons peuvent être avancées : d’abord une prise de conscience de l’importance des prairies et des pâturages dans un contexte de changement global, en particulier climatique. Ensuite, les différentes formes d’interventions extérieures sur les communautés pastorales modifient considérablement leurs degrés de liberté et contribuent à réduire l’espace dont elles disposent. Dans la Mongolie postcommuniste, être éleveur c’est non seulement posséder du bétail et mettre en œuvre un savoir familial ancestral, mais aussi s’adapter à la nouvelle donne du marché. Aujourd’hui, cette activité exige la mise en place de réseaux d’entraide et de services pour la gestion du budget, la distribution et la vente des produits de l’élevage ; la famille y joue un rôle important. Fondée sur les informations détaillées fournies par une famille d’éleveurs, l’étude tente d’éclairer divers aspects socioéconomiques de l’élevage mongol d’aujourd’hui.
Cet article traite des aspects sociaux et économiques de l’utilisation de la laine et des poils d’animaux domestiques (moutons, chèvres, vaches, yaks ou hybrides, chevaux et chameaux) chez les Kazakh de la province de Bajan-Ölgij (Bayan Ölgii). Cette province de l’extrême ouest de la Mongolie est essentiellement peuplée de Kazakh, qui représentent la plus grande minorité du pays et qui se concentrent dans les provinces occidentales. L’article commence par replacer les pratiques économiques et domestiques des foyers kazakhs dans le contexte historique récent. Les activités économiques au cours de la période ayant précédé l’effondrement de l’Union Soviétique sont brièvement décrites. L’article aborde ensuite les usages domestiques actuels de la laine et des poils, ainsi que la vie sociale autour de ces usages et des procédés de fabrication dans un village isolé de Bajan-Ölgij, et explore comment les différents usages de la laine et des poils reflètent la situation économique et sociale du foyer domestique sur les plans économiques et sociaux, ainsi que des processus socio-économiques plus larges.

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