10/14/2013

Ahmed Ağaoğlu ve bireycilik – Ziya Gökalp ve Emile Durkheim ve Fransız sosyoloji - Türk milleti

Üç medeniyet (The Three Civilizations, 1928) and the Defense of Westernization in Kemalist Turkey.
Kemalist reforms in Turkey aimed at entering the country into civilization. Intellectual and political elites were deeply influenced by Ziya Gökalp (died in 1924) who thought that there was one universal civilization whose material and technical aspects should be imitated and specific national cultures whose moral and spiritual values should be kept. He also justified change by referring to custom (örf), a notion that was used by Muslim jurists in the past. Some thinkers nevertheless had different ideas, especially Ahmed Ağaoğlu (1869-1939), a writer and a politician who, in 1928, published a book entitled Üç medeniyet (The Three Civilizations). This book both criticizes Ziya Gökalp's thought and political centralization and despotism. Ahmed Ağaoğlu believed that social Islamic institutions had definitely failed and that Turkish people should abandon the past and take on Western civilization as a whole. He advocated the separation of politics and religion and a complete individual emancipation. Although he was criticized for his polemical tone, he had original views for his time. He was a liberal supporter of the reforms. This liberalism has found new echoes in Turkey since the 1980's.

There is this an important element of divergence between Ahmed Ağaoğlu and Ziya Gökalp : deeply marked by french sociology particularly by Emile Durkheim, Ziya Gökalp elaborates further his theory on solidarity wherein he gives pride of place to the society. He has expressed his vision on the relation between individuals and society in a sentence he stated in a poem before the war : « there is no individual, there is a society ; there are no rights, only duties. » Ahmed Ağaoğlu’s view differs saying that far from leading to selfishness, a strong individualsim at the contrary strenghtens the solidarity between individuals. In 1928 one can say Mustafa Kemalv is well holding the power, after this date not much of contestation arose. We know the evolution of Kemalism did not follow Ahmed Ağaoğlu’s way of thinking. After 1930, the regime in place became a one-party regime and management of economy has been moving towards a greater State interference – two trends totally foreign to Ahmed Ağaoğlu’s ideas in Üç medeniyet (The Three Civilizations, 1928). François Georgeon
 Un manifeste de l'occidentalisation dans la Turquie kémaliste : Üç medeniyet (Trois civilisations) (1928)
Les grandes réformes de l'époque kémaliste visaient à faire entrer la Turquie dans la civilisation. Les élites intellectuelles et politiques turques étaient profondément marquées par la pensée de Ziya Gökalp (mort en 1924) qui distinguait entre une civilisation universelle matérielle et technique qu'il fallait emprunter et des cultures nationales fondées sur des valeurs morales et spirituelles spécifiques qu'il fallait préserver. Il justifiait le changement en se référant au droit islamique et à la coutume (örf). Des idées différentes purent néanmoins s'exprimer, notamment sous la plume de l'écrivain et homme politique Ahmed Ağaoğlu (1869-1939). Son livre publié en 1928, Les Trois civilisations, est à la fois une critique de la pensée de Ziya Gökalp et une condamnation du centralisme étatique. Il fait le constat impitoyable que toutes les institutions sociales islamiques sont périmées. C'est pourquoi les Turcs doivent faire table rase du passé et adopter la totalité de la civilisation occidentale. L'auteur plaide pour la séparation de la religion et de la politique et l'émancipation complète de l'individu. Critiqué pour son ton polémique et ses analyses sans nuances, Ahmed Ağaoğlu fut cependant une voix originale de son temps. Partisan des réformes kémalistes, il en défendit une version libérale qui connaît un regain d'actualité en Turquie depuis les années 1980.                                                            
Il y a ce point de divergence entre Ahmed Ağaoğlu et Ziya Gökalp : profondément marqué par la sociologie française, et notamment par Durkheim, Ziya Gökalp développe une théorie solidariste dans laquelle il accorde la première place à la société. Il a exprimé la conception qu'il se faisait des rapports entre individus et société en une formule qui figure dans un poème publié avant la guerre : « Il n'y a pas d'individu, il y a la société ; il n'y a pas de droits, il y a des devoirs ». Pour Ahmed Ağaoğlu, loin de l’égoïsme, un  individualisme fort renforce au contraire la solidarité entre les membres de la société. On peut dire qu'en 1928 Mustafa Kemal tient le pouvoir bien en mains. Après cette date, il n'y a plus guère de contestation organisée dans le pays. On sait que l'évolution du kémalisme n'a pas été dans le sens souhaité par Ahmed Ağaoğlu. Après 1930 le régime est devenu un régime de parti unique, et la gestion de l'économie s'est orientée vers une intervention grandissante de l'État — deux tendances tout à fait contraires à l'esprit des idées défendues dans Üç Medeniyet. François Georgeon

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