United Nations and the state's constitutional order - Neoclassical
economics and financing mechanisms
In
"The Shield of Achilles", an historico-philosophical work by
Philip Bobbitt, he describes the interplay between strategic and constitutional
innovation changes the constitutional order of the State. The relationship between strategy and law is such that any fundamental change in the nature of strategy
will produce a fundamental change in law, and vice versa. There is no single,
linear monocausal relationship between the two, but rather a mutually
interacting circuit. Thus with the introduction of mobile artillery onto the
Italian plain in the Renaissance
appeared the first princely states and the French revolution influenced the Napoleonic revolution in tactical and strategic acts . Epochal wars force the state to innovate—either strategically or
constitutionally—and successful innovations by a single state are copied by
other, competing states. In 1919 the League of Nations established after the First
World War to preserve peace, gathered the States to take decisions based on
discussions prior to treaties and agreements. After the Second World War, the
United Nations Charter authorises the Secretery-General (SG) to a more
effective prevention (art. 99) and grant him with a significant independence (art. 100) outside the
United Nations ; an internationalsim
of norms and values seems then to emerge. Peace - necessary to all in view of
the atrocities of the wars - will be defined regarding common grounds and
common objectives to the member States of the UN required for its continued
existence : the Security Council and the princile of collective security, food
and agriculture organization (FAO), eduucation, science and culture (UNESCO),World
Health Organization (WHO) will articulate the relations between the States.
However, the cold war and decolonization put into question the specific nature
of the internationalism, of the cooperation between member States and the international
structures of the United Nations governance ; mutual oversight will counter the
lack of cooperation between the Sates. This guidelines alignment possesses as
associated element the concept of global public goods (GPG) which refers to the
notion of global citizenship. The constitutional order of the
21st century market state will supersede the 20th century Nation-state as a consequence of the end of the Long War. Give us power, the
nation state said, and we will improve your material well-being. The nation
state, with its free public education, universal franchise, and social security
policies promised to guarantee the welfare of the nation; the market state
promises to maximize the opportunity of the people, and thus tends to privatize
many state activities. Voting and representative government will be less
influential and more responsive to the market. The market states do not cease
to be interested in the well-being of their peoples and nationalism is any less
potent, but that the State no longer claims legitimacy on that unique basis. In
line with this approach, the question of global public goods (GPG) is treated
in terms of interests, costs and benefits and various compensations. Economy
circumscribes the field of politic from the international open market.
Nation Unies et ordre
constitutionnel de l'Etat - Economie néo-classique et mécanisme de financement
Dans Le bouclier d'Achille, travail
historique et philosophique de Philip Bobbitt, il décrit les interactions entre
l'innovation stratégique et constitutionnel qui modifient le cadre
constitutionnel des Etats. La relation entre les stratégies et la justice est
telle qu'à chaque changement des unes et de l'autre se produit un bouleversement
fondamental. Il ne s'agit pas d'une simple relation causale linéaire mais bien
plutôt d'un parcours effectué par ces deux composantes agissant l'une sur
l'autre. On voit l'introduction de l'artillerie mobile dans les plaines
italiennes à la Renaissance accompagner l'apparition des premiers états
princiers et la révolution française a influencé la gouvernance de Napoléon
dans ses actions stratégiques et tactiques. A chaque époque les guerres ont contraint
les Etats à innover stratégiquement et constitutionnellement et les Etats
concurrents reproduisent les innovations prospères. En 1919, la Société des Nations (SDN)
établie après la première guerre mondiale pour préserver la paix, rassemblait
les Etats qui allaient prendre des décisions fondées sur des entretiens
préalables à la conclusion de traités. Après la deuxième guerre mondiale, la
Charte des Nations Unies autorise le Secrétaire Général (SG) à une action plus
effective de prévention (art. 99) et lui octroie une indépendance conséquente
(art. 100) en dehors de l'ONU ; un internationalisme des normes et valeurs se
dessine alors. La paix - indispensable pour tous suite aux atrocités de la deuxième
guerre mondiale - va se définir autour d'objectifs et de causes communes aux
membres de l'ONU nécessaires au maintien
de son existence : le Conseil de sécurité et le principe de sécurité
collective, l'organisation pour l'alimentation et l'agriculture (FAO)
l'éducation, la science et la culture (UNESCO), la santé (OMS) vont articuler
les relations entre les Etats. Cependant la guerre froide et la décolonisation
vont remettre en question la spécificité de l'internationalisme, de la
coopération entre les Etats membres et les structures de la gouvernance
internationale de l'ONU. Le contrôle mutuel va pallier à ce problème d'absence
de coopération entre les Etats membres. Cet alignement des directives possède
comme élément associé le concept de biens publics mondiaux qui renvoient à la
question de citoyenneté mondiale. Le cadre
constitutionnel de l'Etat-spéculateur du 21ème siècle remplacera l'Etat-nation
du 20ème siècle suite à la Longue Guerre. L'Etat-nation proclamait 'donnez-nous
le pouvoir et nous améliorerons votre niveau de vie'. L'Etat-nation en instaurant
l'éducation publique gratuite, le suffrage universel et la sécurité sociale se
portait garant de l'aisance de la Nation. L'Etat-spéculateur s'engage à
maximiser les opportunités d'aisance du peuple en privatisant les activités de
l'Etat. Le vote et le gouvernement représentatif auront moins d'influence et
réagiront au marché de manière plus significative. Les Etats-spéculateurs ne
suspendent pas l'attention qu'ils portent au bien-être du peuple et le
nationalisme n'en est pas moins puissant, l'aisance du peuple n'est plus l'unique
argument de la légitimité du pouvoir. Dans
cette approche néo-classique, la question des biens publics mondiaux est alors
traitée en termes d'intérêts, de coûts et d'avantages, et de dédommagement des
différents agents. L'économie délimite le champ du politique à partir du marché
libre international.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire